eten & drinken

Published on augustus 21st, 2013 | by Marlou

Gezond haar door gezonde voeding

Heb jij wel eens last van duf, futloos haar en droom je van weelderige lokken? Voeding kan een merkbaar verschil maken. Voeding vormt namelijk de basis van de groei van ons haar, huid en nagels. Bij een gezond en gevarieerd voedingspatroon zullen lichaamscellen door je hele lichaam sterker en gezonder worden, dus ook je haar. Echte gezondheid van het haar komt van binnenuit!

Tips voor gezond haar

Er zijn veel middelen, zoals shampoos en conditioners, op de markt die beloftes maken over gezond haar. Deze middelen bevatten enkel stoffen die je haar er beter uit laat zien.  Voor een gezond kapsel zul je daarom bij je voeding moeten beginnen.

  • Drink voldoende, bij voorkeur water! Het is verstandig om tussen de 1,5 en 2 liter water per dag te drinken. Voldoende water drinken helpt bij een goede afvoer van afvalstoffen en heeft een reinigende werking.
  • Bepaalde vitaminen dragen bij aan de kwaliteit van je haar en je hoofdhuid, zoals Vitamine A,B en C. Mineralen als ijzer, zink en koper zijn belangrijk voor de transport van voedingsstoffen en de activering van cellen. Eet daarom genoeg groente en fruit! Dit is belangrijk voor de aanvoer van vitaminen en mineralen.
  • Rook niet, drink niet te veel alcohol en zorg voor voldoende beweging.
  • Verwen regelmatig je haar en hoofdhuid met haarmassages en goede producten. Laat het ook tijdig bijknippen bij een kapper, om dode punten te voorkomen. Bespreek met de kapper hoe vaak een kappersbezoek met jouw kapsel nodig is!
  • Gebruik zo min mogelijk een föhn of stylingsproducten, deze drogen het haar uit.

Voeding top 10 voor gezond haar

1) Zalm
Zalm zit vol met omega-3 vetzuren, vitamine B-12 en ijzer. Omega-3 vetzuren zijn nodig ter ondersteuning van een gezonde hoofdhuid. Ben je vegetarisch? Voeg dan 2 eetlepels sesamzaad aan je dagelijkse voeding toe.

2) Donkere groente
Spinazie, broccoli en snijbiet bevatten allen Vitamine A en C en dragen bij aan de productie van talg.

3) Bonen
Bruine en zwarte bonen en linzen leveren veel proteïnen die de haargroei bevordert. Daarnaast bevatten ze ijzer, zink en biotine en zijn daarom een belangrijk onderdeel van een gezond haardieet!

4) Noten
Het eten van noten bevordert dik, glanzend haar. De paranoot bevat veel selenium, een belangrijk element voor een gezonde hoofdhuid. Walnoten bevatten vetzuren die je haar voeden. Daarnaast zitten ze vol met zink, net als cashew-, pecannoten en amandelen. Een zinktekort kan leiden tot haaruitval.

5) Gevogelte
Zonder de juiste proteïnen bestaat er een grote kans op zwak haar of zelfs verlies van haarkleur. Een onmisbare voedingsstof voor gezond haar dus. Kip en kalkoen leveren hoge kwaliteit proteïnen!

6) Eieren
Ook eieren beschikken over veel proteïnen. Daarnaast bevatten ze biotine en Vitamine B-12, of je ze nu bakt, kookt of scrambled!

7) Granen
Meergranenbrood of cornflakes met veel volkoren zorgen voor een goede dosis zink, ijzer en Vitamine B.

8) Oesters
Oesters zitten vol met zink, een krachtige antioxidant. Geen fan van deze zeevrucht? Zink zit ook in granen, noten, rund- of lamsvlees.

9) Magere melkproducten
Melk en yoghurt bevatten calcium, dat belangrijk is voor de haargroei.

10) Wortels
Vitamine A krijg je binnen door wortels te eten. Deze vitamine draagt niet alleen bij aan een gezonde hoofdhuid maar ook aan een goed zicht.

 

Tags: ,


About the Author



Back to Top ↑