Magnesium speelt een rol bij meer dan 300 enzymatische reacties in h..." /> Waarom hebben we magnesium nodig? | Online Gezond

Geen categorie

Published on juli 2nd, 2018 | by Marlou

0

Waarom hebben we magnesium nodig?

Magnesium speelt een rol bij meer dan 300 enzymatische reacties in het lichaam, waaronder het metabolisme van voedsel, de synthese van vetzuren, eiwitten en de overdracht van zenuwimpulsen.

Magnesium is een van de zeven essentiële macromineralen. Dit zijn mineralen die moeten worden geconsumeerd in relatief grote hoeveelheden, ten minste 100 milligram (mg) per dag.

Een adequate inname kan problemen met botten, het cardiovasculaire systeem, diabetes en andere functies voorkomen. De volgende gezondheidsvoordelen zijn in verband gebracht met magnesium.

 

Gezondheid van het hart.

Magnesium draagt onder andere bij aan de gezondheid van spieren en dus ook het hart. Het zorgt voor de overdracht van elektrische signalen in ons lichaam. Een juiste inname van magnesium wordt geassocieerd met een lager risico op:

Atherosclerose: Vet opbouw binnen de wanden van de bloedvaten

Hypertensie: Hoge bloeddruk

Patiënten die kort na een hartaanval magnesium krijgen, hebben een lager sterfterisico. Magnesium wordt soms gebruikt als onderdeel van de behandeling van congestief hartfalen (CHF), om het risico op aritmie of een abnormaal hartritme te verminderen.

 

Migraine hoofdpijn

Kleine studies tonen aan dat magnesiumtherapie kan bijdragen bij het voorkomen dan wel verlichten van hoofdpijn. Echter is de hoeveelheid magnesium die hiervoor nodig is hoog. Het mag daarom alleen worden toegediend door een gezondheidsdeskundige.

 

Verlichting van angst

Een verlaagde inname van magnesium, of veranderingen in de manier waarop magnesium wordt opgenomen, zijn in verband gebracht met verhoogde niveaus van angst. Dit lijkt een correlatie te hebben met activiteiten in de hypothalamus-hypofyse-bijnier (HPA) -as, een set van drie klieren die de reactie op stress bij een persoon reguleert. Onderzoek heeft aangetoond dat een lage magnesium inname bepaalde soorten bacteriën in de darm kan veranderen. Dit zou invloed kunnen hebben op de manier hoe er met angstsituaties om wordt gegaan.

 

Diabetes

Magnesium speelt een belangrijke rol bij het metabolisme van koolhydraten en glucose. Hierdoor speelt magnesium ook een belangrijke rol bij het risico op diabetes. Verschillende studies hebben een hogere inname van magnesium geassocieerd met een lager risico op diabetes. Voor elke 100 mg magnesiuminname per dag, zou het risico op het ontwikkelen van type-2 diabetes met ongeveer 15 procent afnemen. Lage magnesiumgehaltes in het bloed worden gekoppeld aan een verminderde insulinesecretie en lagere insulinegevoeligheid.

In de meeste van deze onderzoeken was de inname van magnesium afkomstig van voedingsbronnen. In andere onderzoeken is echter een verbetering van de insulinegevoeligheid aangetoond met een inname van magnesiumsupplementen tussen 300 en 365 mg per dag.

 

Botgezondheid

Magnesium is ook belangrijk voor botvorming. Het zorgt voor een beter opname van calcium in het bot en speelt een rol bij het activeren van vitamine D in de nieren. Vitamine D is ook essentieel voor gezonde botten. Een optimale magnesiuminname wordt geassocieerd met een beter botdichtheid, verbeterde botkristalvorming en een lager risico op osteoporose bij vrouwen na de menopauze.

 

Calcium opname

Calcium en magnesium zijn belangrijk voor het behoud van de botgezondheid en het voorkomen van osteoporose. Zonder magnesium kan een hoge inname van calcium het risico op arteriële calcificatie en hart- en vaatziekten, even als nierstenen, verhogen. Iedereen die calciumsupplementen neemt, moet ook magnesium innemen om ervoor te zorgen dat de calciuminname goed wordt gemetaboliseerd.

 

Moet ik supplementen nemen?

Magnesiumsupplementen zijn overal beschikbaar, echter is het beter om vitamines of mineralen via voedsel binnen te krijgen. Dit kom omdat voedingsstoffen beter worden verwerkt in combinatie met andere voedingsstoffen. Veel vitamines, mineralen en fytonutriënten werken synergetisch. Dit betekent dat het samenbrengen van hen meer voordeel oplevert voor de gezondheid dan ze afzonderlijk te consumeren.

Het is beter om te focussen op een uitgebalanceerd dieet om zo te voldoen aan de dagelijkse behoefte aan magnesium.


About the Author



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to Top ↑